torsdag 16 maj 2013

Kemikalieutrensning

Så länge jag kan komma ihåg har jag varit överkänslig mot vissa schampo och tvålar och jag kan inte färga håret. Tidigare har jag löst detta genom att använda milda frisörschampoo och tvålar samt att helt enkelt undvika färgningar. För ett par år sedan inledde vi dock ett kemikalieprojekt hemma. Orsaken var att varför har vi så mycket kemikalier hemma - behöver vi alla?

Då hade vi ett städskåp som de flesta fullt av diverse ajaxprodukter, toarengöring, tvättmedel, ugnstvätt, fönsterputs... Och i badrumsskåpet fanns det en uppsjö av schampo, krämer och tuber.

Nu har vi in princip inget kvar av ovannämnda. De kemiska produkter (inkl kroppsvårdsprodukter som jag använder i hushåller och på mig själv är:
  • såpa till all rengöring
  • maskindiskmedel
  • tandkräm (utan fluor)
  • fast tvål
  • oljor
Allt ovan nämnt är ekologiskt och jag har letat efter att hitta en bra ersättning till maskindiskmedlet men det är svårt. En annan sak som verkar svår att byta ut är ugnsrengöring. Senast testade jag med såpa och värme, men det blir inte helt rent. jag har även testat med ättikstvätt.

Jag har en tub solkräm och lite makeup-produkter som jag använder väldigt sparsamt.

Saker som alltså är utrensade är tvättmedel, alla städkemikalier, diverse hudvårdsprodukter (krämer, serum, rengöringar) och alla hårvårdsprodukter. Istället gör jag egna kroppsskrubbar, tvättar håret med rasul-lera och använder en rapsbaserad såpa till städning inne och ute.

Och vet ni - jag har inte det minsta besvär med kli eller irritation i huden och samtidigt sparar jag många många pengar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar