måndag 27 maj 2013

Innekompost

Vi har två innekompostlådor av märket Bokashi. De funkar fin-fint och tar hand om allt vårt matavfall och med hjälp av bakterier som verkar i en anaerob miljö blir vårt matavfall fin matjord bara efter några veckor.

Dagens matavfall samlas in i en bytta som sedan töms i kompostlådan


Det är luktfritt så länge man inte lyfter på locket eller tappar ut lakvatten, för då kommer en ganska illaluktande doft. Men så fort lakvattnet tillförs jord (för inneblommor späds det 1:100) så försvinner doften.

Lakvatten tappas ur komposten


Kött- och fiskrester samt oljerester tillför jag inte innekomposten eftersom jag inte vill ha det i min trädgård på sikt och heller inte melonskal vars kemikalier jag inte vill ska spridas i mina odlingar. Vi äter i princip bara ekologiska grönsaker så i övrigt kommer vår trädgård att få en boom (hoppas jag) av bokashin. Dessutom tänker jag mig att vi inte kommer att lägga en enda krona till på gödsel utan vi använder dessa Effektiva Mikroorganismer (EM) både som vattenlösning eller som fint aktiverad jord.

Axveronikor vattnas med utspätt lakvatten 1:100
Ni som inte vill investera i dyra hinkar på en gång utan gärna vill testa lite billigare först, kan följa instruktionerna på den här sidan. Då räcker det med vanliga plasthinkar med lock och en liten påse bokashiströ för en dryg hunka för att komma igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar