torsdag 9 maj 2013

Flytt av kryddlådan

Vi började med vår trädgård den 1 mars 2009. Först sattes sten och grova drag av trädgården syntes. Men när det var dags för plantor så var kryddlådan viktigast för mig. Vi hade fyra odlingslådor första året, varav en var kryddlåda. Ikväll har jag grävt ut den gamla och flyttat alla kryddor samt några nyinköpta till en femte odlingslåda. Orsaken var att jag har läst att kryddlandet bör flyttas då och då men en annan orsak var att myntan höll på att ta över överallt i lådan, trots att jag satt den i nergrävda krukor. Såhär blev den nya kryddlådan.


En frågvis läsare kan lätt ställa sig frågan varför det bara finns en smultronplanta och en vitlöksplanta. Saken är den att smultronplantan gissningsvis har kommit när jag har flyttat jord så jag tänkte att smultron nästan är en krydda (den kryddar min smoothie). Vitlöken är en rackare som jag satte för 1,5 år sedan och som inte orkade visa sig i höstas men nu kommer den upp. Så den fick flytta med, för vitlökslådan är redan full.

Mina två myntor fick återvinnas som fjärrvärme till 95% och de stackars små slanorna som jag grävde ner i krukorna ser så ynkliga ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar