torsdag 13 juni 2013

Test: bekämpa ohyra i bokhäck med EM

Vår bokhäck planterades 2010 på tidig vår och vi är så glada och stolta varje gång den slår ut. I år skedde utslagningen verkligen över en dag. Vi åkte iväg på morronen och då var två plantor utslagna och när vi kom hem var det helt grönt överallt. Häcken ska trimmas lite men innan vi börjar med det ska vi testa att bekämpa XXX (vit flygare) med EM. Tidigare år har vi sprayat på ett inte helt okej (enligt mig) medel och det har kostat ca 500 kr/sprayning. Sedan vi började med Bokashi så har vi funderat på att spraya lakvatten på bokhäckens parasiter men även på päronträdet för att försöka motverka rost. Så detta ska testas i veckan, med både lakvatten och EM-spray. Jag har ställt frågan om det kommer att funka till Bokashi, men de har svarat att de inte vet och inte har testat. Anledningen till att jag vill testa är att jag har läst om lyckade försök med att bekämpa svampen som angriper buxbom. Jag återkommer självklart med resultat. Om det lyckas så kommer det inte att kosta mig 500 kr i år!

En del av bokhäcken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar