torsdag 20 juni 2013

Smällspirea Diabolo


Jag har mina favoriter i MM-rabatten och där slåss karpaterklocka och iris med trädgårdsnattviolen på prispallen. Men i år har den största växten blivit en bubblare. På höjden av MM-rabatten satte vi en smällspirea som största växt och den har varit fin i sina roströda blad och långa grenar. Men i år har den exploderat i blommor och är magnifik deluxe. Vitrosaljusröd-skimrande blommor är det största blickfånget för tillfället och när det regnar så tyngs de ner på ett vackert sätt och när solen skiner så höjs grenarna mot himlen. Om jag ska plantera en avgränsande häck på nästa fastighet så blir det kanske en Diabolo-häck!

I bakgrunden synd Cirkeln med gamla Tomateriet. På marken i den stensatta cirkeln sitter stödribbor till nya Tomateriet som jag tjärade igår och som idag kommer att sättas upp så att jag kan stödja tunga tomatgrenar mot dem.

Under smällspirean ser man lite riddarsporrar och alspastrar som ännu inte slagit ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar